neděle 28. května 2017

Padouch nebo hrdina, my jsme jedna skupina!

Ráda bych následující řádky věnovala popisu tance skupinového. Nejen orientálního. Možná se jeho analýza jeví jako banalita, ale má určité zákonitosti, které se od sólového tance liší. A to výrazně.

Když jsem začala tanec vyučovat, s lektorskými povinnostmi přicházely nové a nové výzvy. Kromě rychlokurzu marketingu a propagace (jak nalákat na kurzy nové zájemkyně), lekcí psychologie (jak udržet dobré vztahy mezi kurzistkami a vlídnou atmosféru na hodinách) a základů účetnictví (neustále propočítávat, aby bylo na nájem, daně, a kolik vlastně můžeme utratit za látky na skupinové kostýmy) vyplynula ještě nutnost naučit se stavět skupinové choreografie.

Začátky byly jednoduché. Skupinový tanec = vezmu sólovou choreografii, naučí se ji všechny tanečnice, postavím je vedle sebe a máme skupinový tanec. Takto prosím ne!

Krok dva. Skupinový tanec = vezmu sólovou choreografii, rozseknu ji na dvě zrcadlově stejné půlky, naučí se ji dvě skupiny tanečnic, které postavím vedle sebe (popřípadě doprostřed pro lepší efekt dám ještě sólistku), a máme skupinový tanec. Takto také ne.

Moje poznatky jsou následující:

1. NA JEVIŠTI SE MUSÍ POŘÁD NĚCO DÍT. NESMÍ TO BÝT NUDA.

Přesuny, přesuny a zase přesuny. Není horší prohřešek, než že tanečnice tančí neustále ve stejné formaci a od začátku do konce si nevymění místa.

2. OPAKOVÁNÍ NENÍ MATKA MOUDROSTI.

Pokud se fráze ve skladbě opakují (časté u drum sól), nedělejte "čitelnou" choreografii. Neopakujte na stejné části skladby stejné kombinace. Prostě vymyslete něco zbrusu nového, nebo variujte (něco zopakuju, něco změním).

3. SKUPINOVÝ TANEC JE O INTERAKCÍCH

Tanečnice netančí vedle sebe, ale SPOLU. Tzn. oční kontakt, využívat vzdálenost a blízkost, interakci (např. se tančnice obejdou, mají fyzický kontakt,...). Dobrým příkladem jsou "battle" choreografie, kdy jedna skupina tanečnic "soutěží" s druhou. Obvykle je to na trénincích i fajn zábava. :)

4. JAKO JEDEN MUŽ / ŽENA.

Skupina by měla působit homogenně. Od toho je skupina. To znamená, že nikdo by neměl být výrazně silnější nebo slabší. Energeticky, výrazově, technicky. Častý nešvar je, když tančí lektorka/choreografka se svými žáky/skupinou. Prostě vyčnívá. Obvykle stačí uvědomit si, že lektorka musí "splynout" a ověřit si (ideálně na základě videozáznamu), jestli je rozdíl ve výkonu jejím a skupiny opravdu markantní, nebo spíš zanedbatelný. Lektorka by také pokud možno neměla stát vepředu uprostřed.

5. NENÍ TO O NADRCENÍ CHOREOGRAFIE.

Tam, kde práce sólové tanečnice končí, práce skupiny teprve začíná. Sólistka se obvykle "nadrtí" a následně vypiluje choreografii a je s přípravou na vystoupení hotová. U skupiny je to tak, že naučit se choreografii je první krok. Následuje "čištění" kritických míst choreografie, sladění pohybů (viz výše - jako jeden muž/žena), osvojení si dovednosti udržet prostrové formace, zvládat včas přesuny,... Podotýkám, že sólistky na toto nebývají zvyklé a často je to pro ně kámen úrazu, když mají najednou "kopat" za jeden tým. Plus to může být i dost frustrující - jet stejnou skladbu posedmé za sebou, protože skupina neudrží postavení v diagonále.

6. SE SKUPINOU PŘICHÁZÍ ZODPOVĚDNOST.

Jeden za všechny, všichni za jednoho. Plánování tréninků, vystoupení, výběr kostýmů,... Jste tým, musíte se domluvit, přizpůsobit. Tým je tak silný, jak je silný jeho nejslabší článek. Individualisté nemají moc šancí, stejně tak notorické slibotechny, konfliktní typy,... Skupina někam směřuje, vyvíjí se. A časem se bohužel i rozpadá. Odchod klíčových členů znamená mnohdy začít znovu. Od píky. Je na vedoucím, aby to ustál. A tanečnicích, aby daly novým kolegyním čas na aklimatizaci.

A co vy? Máte zkušenost s účinkováním v taneční skupině nebo s jejím vedením?

Napište mi do komentářů :)

Žádné komentáře:

Okomentovat